Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.05.2011 09:40 - А бях тръгнал към Александрово!!!
Автор: pluton911 Категория: Туризъм   
Прочетен: 7668 Коментари: 7 Гласове:
10

Последна промяна: 09.05.2011 23:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Аз съм от Ивайловград и пътя ми за България почти винаги минава покрай Хасково. Там на едно кръстовище от години ми се набива една табела от онези кафевите означаващи забележителности с надпис "Александрово". Но тъй като винаги пътувам нанякъде все не намирам време да се отбия и да разгледам. Проверявал съм в интернет редица пъти и там намирам информация за уникална тракийска гробница, за музеен комплекс дарен от японския народ за българския народ и прочие.
И ето, че през един прекрасен пролетен ден ми се отдаде възможност да го посетя. Пътя от Хасково за александрово минава през с. Узунджово в днешно време населено 90% с българи от цигански произход. Там с крайче на окото си зърнах църква с много интересна архитектура и се заканих, като се връщам да спра да щракна някоя снимка.
И така стигнах до Музейния комплекс в с. Александрово. Изграден с пари дарени от Япония, в първия момент ми се стори от тоталитарно време. Огромна сграда облицована с мръснобял гранит, с изящни алеи и няколко местенца със скамейки за сядане на "тълпите" посетители!!! Оказа се обаче, че е построен 2009 г., което ме изненада. Първото ми впечатление до тук беше - Я колко много пари са вложени тук!
Влязох вътре. Оказа се, че само половината от внушителната сграда е музей. Взех си билетче от 4 лв. Видях табелата "Забранено снимането". Влязох в музейната част! Снимки от гробницата в Александрово, още снимки, една витрина с разни дрънкулки, снимки на купола в гробницата, един гид, още една витрина със златни дрънкулки, двама млади гида (вероятно студенти на стаж) и пак снимки, но този път от Перперикон, Татул, Кромлеха при село Долни Главанак, още наколко тракйски гробници, от Менхира от друго село (не ми се изпада в повече подробности) и няколко карти на област Хасково. В средата на залата има възстановка на гробницата в реален размер (поне така казаха гидовете), никакви други посетители в този прекрасен почивен ден. И ТОВА Е!!! Всичко приключи за 6 минути - от входа до изхода. Защо беше тази табела "Забранено снимането", така и не разбрах!!! Та то няма нищо за снимане. Снимките ли да снимам? А и те едни снимки - нито с подходящата резолюция, нито с подходящата обработка за такова изложение, нито с подходящата композиция, нито с подходящата светлина, сниманите обекти обрасли с треви и храсти та почти се виждат, е как не ги е срам да ги изложат там, не ми е ясно!!! Хм, да, точната дума е Изложат. Онемях! Въобще пълна трагедия! В интернет има по-хубави снимки на тези обекти, както и много повече информация отколкото можаха да ми кажат гидовете. Какво точно имаше в другата част на комплекса, която е също толкова голяма по обем, а е само за персонала???
Тръгнах си без да направя нито една снимка! Дори не пожелах да направя.

Запътих се по обратния път към Хасково и след като едва не блъснах няколко наши мургави съграждани, които явно си стоят на пътя перманентно, се озовах пред църквата, която зърнах.
image
Изглеждаше тихо и спокойно. Нямаше жива душа. Вратата на двора на църквата беше отворена и се втърнах без колебание. Още при прекрачването на прага й от някъде изскочи някаква пълничка, ниска, симпатична женица с дребни очилца, която с огромна усмивка ме поздрави за добър ден и пое да отключва портата на църквата. В същото време се обърна към мен и ме попита от къде съм разбрал за църквата. А моят отговор беше самата истина и крайно искрен - Преди един час минах от тук и случайно я видях! Жената изстина и за минута не знаеше как да реагира! Но се осъзна и ме мопита дали искам да разбера повече за тази уникална църква "Успение Богородично" с. Узунджово?
image Вътре:
image
Пследваха около един час разкази и обиколка около църквата и вътре в нея. Няма да ви преразказвам историята. Аз за това и пиша рядко постове, защото изживявам всяко пътуване и всяко място, а изживяванията не могат да се опишат, а трябва да се изпитат. Не съм набожен, дори съм в известен смисъл атеист, не съм и кръстен, но обичам историята, тази истинската история, която ме кара да настръхвам. Но само с нялколко думи трябва да кажа, че историята на Узунджово и най-големия панаир правен по тези земи с наследник Пловдивското изложение, е много интересна. Историята на църквата "Успение Богородично" е толкова колоритна и завладяваща, че ще се върна отново да я чуя. Била е построена, като църква около 1500 г., разрушена е през 1593, а на нейно място е издигната джамия и около нея е издигнат най-големия тогава за тези земи Кервансарай (еквивалент на днешните мотели), заради пътя на търговците които са пътували от север към Цариград и обратно. Чак през 1906 г. е върната на България и е започнало преустройването и в православен храм.

Все още личат оригинални цитати от Корана.
image

В едно ъгълче на прозорец има изобразени Звездата на Давид, символа на еврейския народ и Лале - символ на Османската империя (лалето го има на още две места в църквата, но това е отделна история, която ще чуете, когато я посетите)
image

Архитект на джамията е Коджа Мирам Синан ага, известен само като Синан, смятан за най-значимия строител в историята на османската архитектура, който е почти сигурно, че е еничар от Родопите! Негово дело е една от най-грандиозните джамии в Турция Селимие или джамията на Султан Селим ІІ в Одрин.

А бях тръгнал към Александрово!!!
imageimageimageimageimageimage



Гласувай:
10



1. pluton911 - Сега се сетих:
10.05.2011 10:58
В началото местните не са знаели името на майстора сътворил тази църква и са го нарекли Лальо, заради лалетата изсечени в каменните зидове!
цитирай
2. gamina - :)
11.05.2011 14:33
Страхотно :)
цитирай
3. alexooo - А на мен не ми дадоха да снимам вътре ...
11.05.2011 22:03
А на мен не ми дадоха да снимам вътре преди година. Вече дават ли или никой не гледаше?
цитирай
4. pluton911 - ?
11.05.2011 23:22
alexooo, за църквата ли питаш или за александровския комплекс?
цитирай
5. pluton911 - Снимки
11.05.2011 23:27
В музейния комплекс Александрово е забранено снимането, но един чичко снимаше пред очите на гидовете и никой нишо не му каза, но аз нали гледам да спазвам табелите, като един истински българин и не извадих апарата!
А в църквата нямаше табела и си снимах. Женицата, която ни разказваше не каза нищо.
цитирай
6. анонимен - не съм съгласен с 90% българи от ц...
02.12.2011 20:38
не съм съгласен с 90% българи от цигански произход,не че ги няма ,има ги но ,процента е доста завишен.Автора малко се е изтървал.Иначе другото е вярно.
цитирай
7. анонимен - Вие в Ивайловград какви сте ?-10...
02.12.2011 21:06
Вие в Ивайловград какви сте ?-100%"българи"от турски произход.Бягай да си подмиеш задника,че е време за упражнение: глава в земята и петите в гъза.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pluton911
Категория: Туризъм
Прочетен: 75497
Постинги: 3
Коментари: 54
Гласове: 92
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол